Światła, azyle i czujniki - jak Katowice modernizują przejścia dla pieszych

4 min czytania
Światła, azyle i czujniki - jak Katowice modernizują przejścia dla pieszych

Na chodnikach i pasach widać zmiany: jaśniej, bezpieczniej i bardziej technologicznie. W Katowicach realizowane są projekty, które mają zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych — od wymiany lamp po instalację inteligentnych czujników. Prace prowadzi Miejski Zarząd Ulic i Mostów wraz ze służbami i radami dzielnic, a mieszkańcy coraz częściej widzą efekty tuż za progiem swoich osiedli.

  • Katowice inwestują w doświetlanie i nowoczesne oświetlenie uliczne
  • Działania MZUiM przy przejściach i terenach szkolnych
  • Zmiany konstrukcyjne i inteligentne systemy przy przejściach

Katowice inwestują w doświetlanie i nowoczesne oświetlenie uliczne

Miasto od kilku lat konsekwentnie zwiększa widoczność na przejściach dla pieszych, co ma szczególne znaczenie w okresie jesienno-zimowym. Według urzędu, w ciągu ostatnich 10 lat liczba wypadków z udziałem pieszych spadła o ponad 60%. W ramach tegorocznych działań katowicki MZUiM wykonał doświetlenie 53 przejść, z zaplanowanych 60, za łączną kwotę blisko 2 mln zł. Od 2020 roku zrealizowano łącznie 268 takich zadań.

Nowe oprawy LED zastępują stare lampy sodowe — od 2016 roku wymieniono już ponad 1,8 tys. punktów świetlnych; w bieżącym roku dodano kolejne 52 oprawy, przede wszystkim w Śródmieściu, Kostuchnie, Giszowcu, Dębie, Brynowie i na os. Paderewskiego. To nie tylko lepsza widoczność, ale też niższe koszty eksploatacji.

Działania MZUiM przy przejściach i terenach szkolnych

MZUiM nie ogranicza się do samych lamp. Przy przejściach odtwarzane jest oznakowanie poziome w technologii masy chemoutwardzalnej lub termoplastycznej, która daje większą trwałość i odbicie światła. W ostatnich dwóch latach wszystkie przejścia w rejonie szkół zostały zmodernizowane tą metodą. W tym roku wykonano też 30 dużych piktogramów „Uwaga dzieci" oraz 40 napisów „Szkoła" w miejscach takich jak ul. Wróblewskiego, Oswobodzenia i Lwowska.

Wymienione w tekście lokalizacje z doświetleniami to m.in. ul. Goetla (rejon placu zabaw), ul. Bohdanowicza, ul. Krasińskiego (w rejonie ul. Skowrońskiego), ul. Gliwicka 122, ul. Słoneczna (przy sklepie LIDL), ul. Kochanowskiego 16 i 20 oraz ul. Kopernika w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Marii Skłodowskiej-Curie.

“W przeciągu ostatnich 10 lat w Katowicach odnotowaliśmy spadek liczby wypadków z udziałem pieszych o przeszło 60%. Dlatego kontynuujemy realizację działań poprawiających poziom bezpieczeństwa na drogach ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych uczestników ruchu drogowego. To nie tylko akcje informacyjno-edukacyjne realizowane w szkołach i przedszkolach jak np. „Katowice Motorem Bezpieczeństwa”, ale przede wszystkim poprawa infrastruktury obejmująca np. odmalowywanie oznakowania poziomego „Uwaga dzieci" oraz „Szkoła" w pobliżu placówek oświatowych oraz doświetlanie przejść dla pieszych. W tym roku katowicki MZUiM wykonał doświetlenie 53 przejść za łączną kwotę blisko 2 mln zł, planowane są także działania w kolejnych lokalizacjach"

  • Marcin Krupa

Zmiany konstrukcyjne i inteligentne systemy przy przejściach

Obok doświetlania, przy wielu przejściach wprowadzono zmiany konstrukcyjne wymuszające wolniejszą jazdę kierowców — wyniesione przejścia do poziomu chodnika, azyle dla pieszych czy korekty geometrii skrzyżowań. Takie rozwiązania poprawiają komfort pieszych i obniżają prędkość pojazdów.

W 2025 roku zainstalowano sygnalizację świetlną na 7 przejściach, głównie w sąsiedztwie szkół — m.in. przy ul. Kruczej, Brynowska - Parkowa oraz Armii Krajowej. Pojawiło się też 5 tzw. inteligentnych przejść z czujnikami ruchu i dynamicznymi systemami ostrzegawczymi, działającymi m.in. przy ul. Granicznej, Le Ronda oraz Grota Roweckiego.

“Działania te nie tylko poprawiają komfort pieszych, ale także fizycznie wymuszają redukcję prędkości przez kierowców. W miejscach o szczególnie intensywnym ruchu i wysokim poziomie ryzyka instalujemy też nową sygnalizację świetlną. W tym roku dotyczyło to siedmiu przejść, zlokalizowanych głównie w pobliżu szkół i placówek edukacyjnych, w tym m.in. przy ul. Kruczej, Brynowska – Parkowa oraz Armii Krajowej. Warto też wspomnieć o pięciu tzw. inteligentnych przejściach, wyposażonych w czujniki ruchu oraz dynamiczne systemy ostrzegawcze, które sygnalizują obecność pieszego na jezdni i zwiększają czujność kierowców. Tego typu system funkcjonuje dzisiaj m.in. przy ul. Granicznej, Le Ronda oraz Grota Roweckiego”

  • Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach

Współpraca z Policją, Strażą Miejską i radami dzielnic oraz konsultacje z mieszkańcami przyczyniły się do lokalizacji urządzeń przypominających o prędkości — na ulicach stoi już 28 wyświetlaczy prędkości, m.in. przy ul. Dębowej, Agnieszki, Wantuły, Wróblewskiego i niedawno przy ul. Bielskiej. W 2025 roku odbyło się ponad 30 spotkań i wizji lokalnych, które pozwoliły wskazać najbardziej newralgiczne miejsca wymagające działań.

Zmiany na przejściach to miks infrastruktury, oznakowania i technologii. W Katowicach te elementy są łączone, by pieszemu było łatwiej i bezpieczniej przejść przez ulicę — szczególnie tam, gdzie są dzieci i intensywny ruch.

na podstawie: Urząd Miasta Katowice.

Autor: krystian