Powtórzenia w fotografii - fotoksiążki od Becherów po współczesnych autorów

2 min czytania
Powtórzenia w fotografii - fotoksiążki od Becherów po współczesnych autorów

W Galerii Pusta w Katowicach pojawi się wystawa, która zmusza do uważnego oglądania: rząd zdjęć, stron i motywów, które powtarzają się aż do momentu, gdy zaczynają mówić. Wystawa pokazuje, jak prosty zabieg repetycji potrafi ujawnić historię przemysłu, pamięć społeczną i paradoksy współczesności. To propozycja dla tych, którzy wolą kartkować książki fotograficzne niż przeglądać ekrany.

  • Idea powtarzalności i duch Becherów
  • Galeria Pusta prezentuje fotoksiążki
  • Katowice jako tło dla fotograficznych typologii

Idea powtarzalności i duch Becherów

Motyw powtórzeń w fotografii ma tu centralne znaczenie. Punktem wyjścia kuratorskiej koncepcji jest praca Bernda & Hilli Becher, którzy typologiczne zestawienia wież ciśnień, szybów, chłodni i innych form przemysłowych uczynili narzędziem badawczym i artystycznym. W prezentowanych fotoksiążkach podobieństwo ujęć służy nie tylko estetyce — autorzy wykorzystują ten zabieg, by mówić o zmianach gospodarczych, pamięci miejsc, ale też o propagandzie, dyscyplinie, konsumpcji, żałobie i posthumanizmie.

W kolekcji znalazły się prace autorów, których język wizualny odwołuje się do tej tradycji albo ją przewartościowuje. Wśród nazwisk pojawiają się m.in. Bernd & Hilla Becher, Martin Parr, Joel Meyerowitz, Zofia Rydet, Rafał Milach, Takashi Homma oraz twórcy dokumentujący przestrzenie postsowieckie i industrialne. Fotoksiążka staje się tu narzędziem sekwencjonowania doświadczenia — zmusza do skupienia na poszczególnych kadrach i relacjach między nimi.

Galeria Pusta prezentuje fotoksiążki

Wystawa związana jest z Paper Photo Festival 2025 i potrwa od 24. października do 1 lutego 2026 r. Kuratorem jest Jakub Dziewit, a wernisaż zaplanowano na 26 października o godzinie 12:00. Organizatorami są Katowice – Miasto Ogrodów we współpracy z Stowarzyszeniem FotArtProjekt i Fundacją unContemporary.

Ekspozycja składa się z fotoksiążek — nie tylko ich reprodukcji na ścianach, lecz właśnie oryginalnych tomów. Kuratorzy zachęcają do ich oglądania w rękach: obracania stron, dotykania papieru, uważnego badania materiału. Jednocześnie obowiązują zasady ochrony zbiorów — książki należy przeglądać w rękawiczkach i nie wynosić poza przestrzeń galerii; przygotowano też wygodne miejsca do siedzenia i kartkowania.

Katowice jako tło dla fotograficznych typologii

W kontekście Katowic wystawa nabiera dodatkowych znaczeń. Miasto o przemysłowym rodowodzie jest naturalną sceną dla prac, które mierzą się z architekturą, przemysłem i pamięcią miejsc. Pokazywane typologie przemysłowe i powtarzalne motywy rezonują z lokalną historią i otwierają dyskusję o tym, co z tej przeszłości zostało, a co przemieniła teraźniejszość.

Dla odwiedzających to także okazja, by zetknąć się z różnymi strategiami fotograficznymi zawartymi w formie książki — od ścisłych typologii po narracje fotograficzne badające pamięć, traumę czy codzienność. Wystawa ma charakter przeglądu i zaproszenia do indywidualnej lektury: fotoksiążki mają być trzymane, oglądane i przepracowywane przez każdego widza osobno.

na podstawie: Miasto Ogrodów.

Autor: krystian