Sny o przyszłości - seminarium łączy artystów, edukatorów i inspiracje

W Katowicach zebrali się twórcy i edukatorzy, by wspólnie myśleć o roli sztuki w wychowaniu młodych. W salach Katowice - Miasto Ogrodów powstała przestrzeń do prezentacji projektów z całej Polski, refleksji nad współpracą i praktycznych rozmów o przyszłych działaniach edukacyjnych. Atmosfera przypominała laboratorium pomysłów - od warsztatów terenowych po dyskusje o międzynarodowych kongresach.
- Seminarium w Katowice - Miasto Ogrodów miało program od prezentacji do akcji artystycznej
- Od prezentacji do praktyki - co zyskali uczestnicy i miasto
Seminarium w Katowice - Miasto Ogrodów miało program od prezentacji do akcji artystycznej
Seminarium odbyło się 6 grudnia - rozpoczęło się o godzinie 14:00 w Pokoju Sztuki Dziecka (IV p.) i było otwarte dla uczestników po wcześniejszych zapisach. Organizatorzy zaprosili przedstawicielki i przedstawicieli środowisk artystyczno-edukacyjnych, którzy pokazali projekty łączące sztukę z nauczaniem oraz praktyki rozwijające kreatywność dzieci i młodzieży.
W programie znalazły się prezentacje z wielu miast - m.in.:
- „Sny i marzenia. Oczywiste - nieoczywiste” - Aldona Kaczmarczyk-Kolucka (Rybnik),
- „Kultura w przestrzeni miasta, na przykładzie Chelsea West w Nowym Jorku” - Elżbieta Zuzańska‑Żyśko (Katowice),
- referencje z 38. Światowego Kongresu INSEA - Monika Goetzendorf‑Grabowska (Łódź),
- „Nieczas na sztukę, projekt rozciągnięty w czasie” oraz „Prototypowanie” - Dominika Łowkajtis, Barbara Kaczorowska, Beata Marcinkowska (Łódź),
- „Sztuka jako język współczesności - z ekologią od obrazu do znaczenia” - Barbara Szymańska (Opole),
- wspomnienia z warsztatów „Kieszeń Vincenta” - Mirka Moszkowicz (Kraków).
Po części prezentacyjnej uczestnicy mieli przerwę i okazję do rozmów kuluarowych - spotkania wznowiono spacerem po wystawach i udziałem w artystycznej akcji „Sen”.
Od prezentacji do praktyki - co zyskali uczestnicy i miasto
Seminarium było nie tylko przeglądem projektów, lecz także polem do wymiany doświadczeń między instytucjami, edukatorami i artystami. Uczestnicy mogli obserwować konkretne metody warsztatowe, porównywać podejścia do pracy z młodzieżą i zaplanować dalsze współdziałania - od lokalnych warsztatów po udział w międzynarodowych inicjatywach InSEA.
Dla miasta to też okazja do budowania oferty edukacyjnej w instytucjach kultury - od pokazania praktyk z innych ośrodków po testowanie akcji angażujących publiczność w przestrzeniach wystawienniczych. Udział w akcji „Sen” miał charakter praktyczny - zapraszał do twórczej eksploracji i dialogu w zacisznych zakamarkach instytucji.
Kontakt i zapisy dla zainteresowanych prowadziła Ewa Kokot - zgłoszenia były przyjmowane mailowo i telefonicznie.
na podstawie: Katowice Miasto Ogrodów.
Autor: krystian

