Młodzi katowiczanie prezentują aplikacje i ekologiczne pomysły na finale Praktycznej Lekcji Przedsiębiorczości

3 min czytania
Młodzi katowiczanie prezentują aplikacje i ekologiczne pomysły na finale Praktycznej Lekcji Przedsiębiorczości

W Pałacu Młodzieży rozbrzmiały pomysły, które łączą technologię z codziennymi potrzebami – od aplikacji do nauki po ekologiczne fotobudki. Podczas finału trzeciej edycji projektu młodzi autorzy pokazali, jak szkoła może stać się laboratorium biznesu, a miasto miejscem startu nowych inicjatyw. Emocje mieszały się z praktycznym podejściem do problemów rynkowych.

  • Finał Praktycznej Lekcji Przedsiębiorczości ujawnił sześć różnych koncepcji
  • Od quizu online do warsztatów z mentorami - jak przebiegał projekt
  • Co z tego mają Katowice i jak to może działać w praktyce

Finał Praktycznej Lekcji Przedsiębiorczości ujawnił sześć różnych koncepcji

W finale zaprezentowano 6 projektów, które powstały po cyklu zajęć i konsultacji. Konkurs odbył się w Pałacu Młodzieży, a jury złożone z przedstawicieli biznesu i instytucji wspierających przedsiębiorczość miało trudne zadanie wybierania zwycięzców. Nagrody przyznano w postaci voucherów na sprzęt elektroniczny: 1. miejsce – 3 000 zł, 2. miejsce – 2 000 zł, 3. miejsce – 1 000 zł, a także nagroda publiczności 1 000 zł.

Najwyżej oceniono projekt Learnmate autorstwa uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2. Zespół tłumaczył, że aplikacja ma łączyć osoby do wspólnej nauki i umożliwiać organizowanie zrzutek na korepetycje jako odpowiedź na rosnące ceny usług edukacyjnych.

“Pomysł naszej aplikacji bazuje na założeniu z popularnych portali społecznościowych, takich jak Tinder, i daje możliwość znalezienia osoby do wspólnej nauki”
Filip Kwaśniewski, uczeń Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2

Nagrody trafiły także do uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 3 im. E. Abramowskiego za koncepcję FotoPoint - zewnętrzne, ekologiczne fotobudki, oraz do drużyny z VII Liceum Ogólnokształcącego im. Harcerzy Obrońców Katowic za automat z zdrową żywnością Szlakiem Zieleni. Nagrodę publiczności zdobył zespół z VI Liceum Ogólnokształcącego im. J. Długosza za projekt AquaSynth - urządzenie do pozyskiwania wody.

Od quizu online do warsztatów z mentorami - jak przebiegał projekt

Prace zaczęły się od spotkania wprowadzającego online z quizem o przedsiębiorczości, w którym uczestniczyło 370 uczniów, a w samym quizie sprawdziło się 177 osób. Z tego powstały trzyosobowe zespoły reprezentujące sześć katowickich szkół: Zespół Szkół Poligraficzno-Mechanicznych, VI Liceum Ogólnokształcące im. J. Długosza, Zespół Szkół Ekonomicznych, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2, VII Liceum Ogólnokształcące im. Harcerzy Obrońców Katowic oraz Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 3 im. E. Abramowskiego.

W październiku i listopadzie zespoły pracowały z mentorami ze Stowarzyszenia Przedsiębiorcy z Wyboru, korzystając też z dodatkowych konsultacji online. Finał zyskał formułę przypominającą prezentacje stosowane w programach start-upowych i miał na celu sprawdzenie pomysłów w praktyce.

“Praktyczna Lekcja Przedsiębiorczości to projekt, który realnie przygotowuje młodzież do wyzwań współczesnego świata”
Mateusz Maik, członek zarządu Stowarzyszenia Przedsiębiorcy z Wyboru

Komentarz samorządu też był wyraźny: według Marcina Krupy, prezydenta Katowic, inicjatywy tego typu pomagają młodym nabywać umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialności i kreatywności.

“Nasza katowicka Praktyczna Lekcja Przedsiębiorczości pokazuje, że młodzi ludzie mają ogromny potencjał i odwagę, by realizować swoje pomysły”
Marcin Krupa, prezydent Katowic

Co z tego mają Katowice i jak to może działać w praktyce

Projekt trwał od września do listopada i – poza nagrodami – daje miastu realne korzyści: buduje sieć młodych ludzi z praktycznym doświadczeniem, które łatwiej przekuć na staże, praktyki czy współpracę z lokalnymi firmami. Dla szkół to model, jak wprowadzać elementy przedsiębiorczości bez czekania na zmiany programowe. Dla rodziców i uczniów to dowód, że krótkie, ukierunkowane warsztaty i kontakt z mentorami mogą przełożyć się na konkretne prototypy i szansę na finansowanie dalszego rozwoju projektu.

Jeśli inicjatywa będzie kontynuowana, można oczekiwać kolejnych edycji z jeszcze większym udziałem partnerów biznesowych i organizacji pozarządowych, co zwiększy ofertę praktyk i możliwości testowania pomysłów w miejskiej przestrzeni.

na podstawie: UM Katowice.

Autor: krystian