Headhunting: coraz popularniejsza strategia rekrutacji pracownika w Katowicach

Pracodawcy, którzy zetknęli się z problemem braku odpowiednich pracowników i stracili mnóstwo czasu oraz pieniędzy na prowadzenie bezskutecznej rekrutacji, prędzej czy później zaczynają rozważać skorzystanie z mniej standardowych dróg dotarcia do potencjalnych kandydatów. Obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania usługą headhuntingu w Katowicach, którą oferują profesjonalne agencje pracy. Czym dokładnie jest headhunting i jakie są zalety tej strategii?

Headhunting: na czym to polega?

Headhunting jest usługą realizowaną wyłącznie przez doświadczone agencje pracy, która znacząco różni się od standardowej rekrutacji – choć cel jest dokładnie taki sam, czyli pozyskanie pracownika dla klienta.

W headhuntingu chodzi jednak o to, aby dotrzeć do osób, które same aktualnie nie poszukują aktywnie pracy, czyli pozostają poza rynkiem. Nie przeglądają portali ogłoszeniowych, nie wysyłają CV do firm, nie rozglądają się za nowym miejscem zatrudnienia itd. Są zadowolone z obecnej pracy, znają swoją wartość i dobrze wiedzą, że stanowią – pisząc obrazowo – łakomy kąsek dla pracodawców.

Na taki komfort mogą sobie pozwolić wyłącznie wysokiej klasy specjaliści, osoby mające unikalne kwalifikacje zawodowe, a także bogate doświadczenie i silną markę osobistą. Zwykle dotyczy to osób zajmujących stanowiska kierownicze, managerów wyższego szczebla, dyrektorów, ale też ekspertów w wąskich dziedzinach – na przykład IT.

Tacy pracownicy są szczególnie pożądani przez pracodawców z uwagi na to, że:

  • są od razu przygotowani do objęcia odpowiedzialnego stanowiska,
  • nie wymagają przeszkolenia czy długotrwałego wdrażania ich w strukturę firmy,
  • mają cenne kontakty biznesowe, które mogą wykorzystać na rzecz nowego pracodawcy,
  • posiadają cenione kwalifikacje zawodowe, doświadczenie i wykształcenie.

Wszystko to powoduje, że istnieje ogromne zapotrzebowanie na takich pracowników, których pozyskanie w ramach klasycznej rekrutacji z reguły jest niemożliwe. Trzeba do nich dotrzeć w inny sposób i przekonać ich, że powinni kontynuować swoje kariery w nowym miejscu pracy. To zadanie dla agencji świadczącej usługę headhuntingu.

Jak agencja dociera do najcenniejszych pracowników?

Każda agencja pracy oferująca usługę headhuntingu ma własne sposoby na to, aby skontaktować się pracownikami, którzy potencjalnie mogą rozwiązać kadrowy problem klienta. Obecnie standardem jest wykorzystywanie do tego najróżniejszych kanałów komunikacji, w tym oczywiście mediów społecznościowych.

Zawodowi rekruterzy śledzą profile atrakcyjnych pracowników na Facebooku, ale też zaglądają na blogi eksperckie czy kanały na YouTube – bardzo często można tam znaleźć osoby, które idealnie wpisują się w oczekiwania pracodawcy.

Doświadczona agencja pracy sięga również po własne kontakty, wykorzystując znajomość branży. Pozwala to dotrzeć do wysokiej klasy specjalistów zanim zrobi to konkurencja. Kluczową cechą skutecznego headhuntingu jest odpowiedni timing, czyli skontaktowanie się z potencjalnym pracownikiem w momencie, gdy nie ma on na stole innych propozycji. To znacząco zwiększa szansę na jego zakontraktowanie.

W jaki sposób pozyskuje się pracowników w procesie headhuntingu?

Samo nawiązanie kontaktu z ewentualnym przyszłym pracownikiem nie wystarczy. Pamiętajmy, że w ramach headhuntingu pozyskuje się osoby mające bardzo wartościowe kwalifikacje, które nie narzekają na brak zainteresowania ze strony pracodawców i regularnie odbywają rozmowy z headhunterami czy otrzymują od nich wiadomości mailowe.

Rolą headhuntera jest pełnienie funkcji rzecznika swojego klienta i wykreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, którego reprezentuje. Kandydat musi zyskać pewność, że zmiana miejsca zatrudnienia będzie korzystna dla jego kariery – nie tylko pod względem ekonomicznym, ale też z uwagi na np. ambitność realizowanych projektów, prestiż pracodawcy czy klarowną ścieżkę awansu.

Headhunter musi zatem przedstawić wszystkie najważniejsze zalety pracodawcy oraz zbudować w głowie kandydata obraz idealnego miejsca do rozwoju zawodowego. Ponieważ jednak nie ma idealnych miejsc pracy, to ważnym zadaniem przedstawiciela agencji HR jest skrupulatne przykrycie istotnych wad, do których może należeć np. niespecjalnie konkurencyjne wynagrodzenie.

Bardzo istotne w procesie headhuntingu jest także to, aby zachować maksymalną dyskrecję. Headhunter nie powinien zdradzać tożsamości swojego klienta aż do momentu, w którym nie będzie to konieczne. Dzięki temu unikamy potencjalnie nieprzyjemnych sytuacji, gdy pracownik odmawia przejścia do nowej firmy, ale jednocześnie informuje swojego obecnego pracodawcę o zakusach ze strony konkurencji – mogłoby to bardzo pogorszyć relacje przedsiębiorcy z innymi firmami.

Usługę headhuntingu swoim klientom w Katowicach oferuje Verita HR - https://veritahr.com/katowice/, agencja pracy rekomendowana przez 97% klientów biznesowych. Verita HR specjalizuje się w headhuntingu na rzecz pracodawców z branży IT, bankowości inwestycyjnej, finansów, a także centrów usług wspólnych SSC i BPO.