Rozwój sztucznej inteligencji wieszczono już w poprzednim stuleciu, kiedy to pojawiło się mnóstwo filmów science fiction, traktujących o samowystarczalnych robotach i komputerach, które niejednokrotnie były zagrożeniem dla ludzkości. Dzisiaj SI jest coraz bardziej rozwijana i pomaga nam w życiu codziennym, a jednym z jej najlepszych przykładów jest algorytm Google RankBrain, który znacznie ułatwia życie użytkownikom Internetu i pozwala jeszcze efektywniej prezentować wyniki wyszukiwania. Czym jest i jak dostosować pod jego kątem pozycjonowanie stron?

Czym jest RankBrain i jak zmienił pozycjonowanie stron?

RankBrain jest dzisiaj jednym z głównych algorytmów, mających wpływ na pozycjonowanie stron – pojawił się w 2015 roku i bardzo szybko przewartościował myślenie o SEO. Tym, co wyróżnia go od innych algorytmów Google, jest przede wszystkim fakt, iż jest to system samouczący się co oznacza, że jest on w stanie samodzielnie poszerzać swoje możliwości i jednocześnie – bez zewnętrznej ingerencji – wpływać na wyniki wyszukiwania w Google.

Jakie ma to znaczenie dla użytkowników Internetu? Ogromne! RankBrain został wprowadzony po to, aby wyszukiwarka mogła jeszcze lepiej odczytywać intencje użytkowników, a co za tym idzie – pokazywać im jeszcze lepsze, o wiele bardziej trafne wyniki wyszukiwania. Jak to możliwe? Otóż RankBrain, jako algorytm samouczący się, zapamiętuje wyboru użytkowników, analizuje jak długo przebywają oni na konkretnych stronach, a także ich profil (wiek, zainteresowania itd.), a co za tym idzie – jest w stanie lepiej odczytywać ich intencje. Algorytm jest w stanie skutecznie analizować zapytania oraz wybory użytkowników i dobierać dla nich takie wyniki wyszukiwania, które będą dla nich jak najbardziej odpowiednie.

Google RankBrain a pozycjonowanie stron

Jak to wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?

Początkowo wielu specjalistów SEO uważało, że zmiany, jakie dokonają się pod wpływem działania RankBrain, będą odczuwalne głównie przez nich, a użytkownicy zauważą efekty wprowadzenia algorytmu dopiero za jakiś czas. Jest to prawda i po czterech latach możemy mówić, że to, jak kształtują się wyniki wyszukiwania dla każdego użytkownika z osobna, jest bardzo dobrze zauważalne. Wysokie wymagania użytkowników i samego Google w związku z treściami i budową strony sprawiły, że konieczne jest zadbanie o kilka istotnych elementów – nie tylko pod katem RankBrain, ale również innych algorytmów.

Jeżeli więc chcesz, aby Twoja strona miała wysokie pozycje w Google, a pozycjonowanie sklepu czy witryny było efektywne, skup się na:

  • treściach wysokiej jakości – im będą one atrakcyjniejsze i bardziej merytoryczne, tym użytkownik spędzi więcej czasu w witrynie (a wskaźnik dwell time, czyli średni czas przebywania internauty na stronie jest bardzo istotny pod kątem RankBrain),
  • UX, a więc zbudowaniu strony pod kątem budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika – witryna musi posiadać doskonałe menu, być przejrzysta i prosta w swojej budowie, aby spełniała oczekiwania internautów i Google,
  • naturalności – słów kluczowych oraz linków, ponieważ w dzisiejszych czasach dla Google ważniejsza jest jakość linków i fraz, aniżeli ich liczba.

Rozwój algorytmu RankBrain jest kolejnym krokiem Google w stronę spełniania oczekiwań użytkowników wyszukiwarki oraz uzyskiwania perfekcyjnych wyników w SERP. Wpływa to oczywiście na specjalistów SEO, który muszą zrobić wszystko, by pozycjonowanie stron WWW było profesjonalne i nastawione na jakość witryny. Z roku na rok wymogi te będą wyższe, więc warto śledzić wszelkie zmiany w pozycjonowaniu i rozwijać swoje umiejętności!