Rozwój sztucznej inteligencji wieszczono już w poprzednim stuleciu, kiedy to pojawiło się mnóstwo filmów science fiction, traktujących o samowystarczalnych robotach i komputerach, które niejednokrotnie były zagrożeniem dla ludzkości. Dzisiaj SI jest coraz bardziej rozwijana i pomaga nam w życiu codziennym, a jednym z jej najlepszych przykładów jest algorytm Google RankBrain, który znacznie ułatwia życie użytkownikom Internetu i pozwala jeszcze efektywniej prezentować wyniki wyszukiwania. Czym jest i jak dostosować pod jego kątem pozycjonowanie stron?
Czym jest RankBrain i jak zmienił pozycjonowanie stron?
RankBrain jest dzisiaj jednym z głównych algorytmów, mających wpływ na pozycjonowanie stron – pojawił się w 2015 roku i bardzo szybko przewartościował myślenie o SEO. Tym, co wyróżnia go od innych algorytmów Google, jest przede wszystkim fakt, iż jest to system samouczący się co oznacza, że jest on w stanie samodzielnie poszerzać swoje możliwości i jednocześnie – bez zewnętrznej ingerencji – wpływać na wyniki wyszukiwania w Google.
Jakie ma to znaczenie dla użytkowników Internetu? Ogromne! RankBrain został wprowadzony po to, aby wyszukiwarka mogła jeszcze lepiej odczytywać intencje użytkowników, a co za tym idzie – pokazywać im jeszcze lepsze, o wiele bardziej trafne wyniki wyszukiwania. Jak to możliwe? Otóż RankBrain, jako algorytm samouczący się, zapamiętuje wyboru użytkowników, analizuje jak długo przebywają oni na konkretnych stronach, a także ich profil (wiek, zainteresowania itd.), a co za tym idzie – jest w stanie lepiej odczytywać ich intencje. Algorytm jest w stanie skutecznie analizować zapytania oraz wybory użytkowników i dobierać dla nich takie wyniki wyszukiwania, które będą dla nich jak najbardziej odpowiednie.
Jak to wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?
Początkowo wielu specjalistów SEO uważało, że zmiany, jakie dokonają się pod wpływem działania RankBrain, będą odczuwalne głównie przez nich, a użytkownicy zauważą efekty wprowadzenia algorytmu dopiero za jakiś czas. Jest to prawda i po czterech latach możemy mówić, że to, jak kształtują się wyniki wyszukiwania dla każdego użytkownika z osobna, jest bardzo dobrze zauważalne. Wysokie wymagania użytkowników i samego Google w związku z treściami i budową strony sprawiły, że konieczne jest zadbanie o kilka istotnych elementów – nie tylko pod katem RankBrain, ale również innych algorytmów.
Jeżeli więc chcesz, aby Twoja strona miała wysokie pozycje w Google, a pozycjonowanie sklepu czy witryny było efektywne, skup się na:
- treściach wysokiej jakości – im będą one atrakcyjniejsze i bardziej merytoryczne, tym użytkownik spędzi więcej czasu w witrynie (a wskaźnik dwell time, czyli średni czas przebywania internauty na stronie jest bardzo istotny pod kątem RankBrain),
- UX, a więc zbudowaniu strony pod kątem budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika – witryna musi posiadać doskonałe menu, być przejrzysta i prosta w swojej budowie, aby spełniała oczekiwania internautów i Google,
- naturalności – słów kluczowych oraz linków, ponieważ w dzisiejszych czasach dla Google ważniejsza jest jakość linków i fraz, aniżeli ich liczba.
Rozwój algorytmu RankBrain jest kolejnym krokiem Google w stronę spełniania oczekiwań użytkowników wyszukiwarki oraz uzyskiwania perfekcyjnych wyników w SERP. Wpływa to oczywiście na specjalistów SEO, który muszą zrobić wszystko, by pozycjonowanie stron WWW było profesjonalne i nastawione na jakość witryny. Z roku na rok wymogi te będą wyższe, więc warto śledzić wszelkie zmiany w pozycjonowaniu i rozwijać swoje umiejętności!