Ze skutecznością telemarketingu, podobnie jak ze skutecznością każdej innej reklamy, jest tak, że czasem zadziała, a czasem w ogóle. Czy zatem telemarketing można uznać za skuteczną formę reklamy i czy warto wykorzystywać go w swojej firmie? Co sprawi, że będzie on skuteczny?

Telemarketing – skuteczność po d warunkami

O tym, że skuteczność telemarketingu jest wysoka wiedzą wszyscy. Niektórzy powiedzą jednak, że korzystali z usług call center i nie są zadowoleni, bo nie przyniosło im to wymiernych korzyści względem zainwestowanych w to działanie pieniędzy. Co zatem sprawia, że niektóre firmy potrafią doskonale korzystać z usług telemarketingowych zapewniając sobie bardzo wysoką sprzedaż i zainteresowanie usługami, a inne, chociaż inwestują niemałe środki w te reklamę, rezygnują, bo nie widzą korzyści? Nie jest tajemnicą, że skuteczność telemarketingu zależy od wielu czynników: sprawności konsultantów, ich doświadczenia, przeszkolenia i ich indywidualnych cech, od wykorzystywanych przez firmę narzędzi, od zarządzania firmą, od współpracy z firmami przygotowującymi bazy danych, a także od produktów i usług, które są sprzedawane (ich atrakcyjność). Prześledźmy każdy z tych elementów.

Na czym polega skuteczność telemarketingu?

Sprawność i doświadczenie konsultantów – konsultanci regularne biorą udział w szkoleniach. Pozwala im to na wykonywanie swoich zadań na najwyższym poziomie. Praca telemarketera nie jest łatwa. Pracownicy na tym stanowisku muszą mieć nerwy ze stali, musza też charakteryzować się pogoda ducha. Z czym się spotykają? Często z brakiem życzliwości. Uczą się często jak przekonać klientów, którzy próbują zakończyć rozmowę usprawiedliwiając się brakiem czasu, zaufania do firmy, brakiem potrzeby oraz brakiem pieniędzy. Dla osoby nieprzeszkolonej, wszystkie te argumenty są nie do zbicia. Dla osoby po przeszkoleniu, przekonanie klienta do dalszej rozmowy nie sprawia trudności. Jest to jeden z głównych powodów, dla których nie warto wdrażać usługi jaką jest sprzedaż przez telefon w swojej firmie, a lepiej skorzystać z outsourcingu tej usługi.

Narzędzia wykorzystywane przez firmę call center – biurko, krzesło, komputer, słuchawki często bezprzewodowe – to nie wszystkie narzędzia, którymi posługują się firmy call center. Telesprzedaż to również konieczność zabezpieczania danych oraz profesjonalne oprogramowanie. Oprogramowania są obecnie bardzo spersonalizowane i mało która firma oferująca usługi telemarketingowe wykorzytuje standardowe i szablonowe rozwiązania.

Zarządzanie firmą – firmy oferujące usługi call center, doskonale wiedzą, w jaki sposób zarządzać firmą. Organizują bardzo częste szkolenia dla swoich pracowników, którzy dzięki temu mogą być bardzo skuteczni!

Współpraca z dostawcami baz danych – firmy call center bardzo często współpracują z firmami administrującymi bazy danych. Mają również wyspecjalizowane mechanizmy na zdobywanie danych i generowanie leadów. Nie zawsze można to wszystko uzyskać w przestrzeni własnej firmy.

Jakość sprzedawanych usług i produktów – każdy, kto decyduje się na współprace z firmą oferującą usługi telemarketingowe, musi zdawać sobie sprawę, że cele będą zrealizowane niemal zawsze, jednak stopień ich realizacji może być różny. Często wpływ na to mają nie tylko zdolności konsultantów, albo jakość oprogramowania, ale również, a może przede wszystkim jakość ferowanych usług i produktów. Jeżeli produkt nie jest najlepszy, a klient zdaje sobie z tego sprawę, nawet doskonale przygotowany i najbardziej sprawny konsultant nie przekona go na zakup.

To czy sprzedaż będzie skuteczna zależy jak widać od wielu czynników. Zawsze warto postawić na dobra firmę i dobrych specjalistów z zakresu call center, aby mieć pewność, że zainwestowane pieniądze przekują się w prawdziwe zyski, a nie zostaną wliczone do strat firmy. Telemarketing, pomimo iż wydaje się obszarem znanym, nie jest do końca odkryty. Jest powiązany z psychologią oraz z wieloma technikami manipulacji. Tylko najlepsi potrafią to skutecznie wykorzystać!