Skrzyżowanie DW 933 z ul. Górniczą po przebudowie - bezpieczniej i ciszej

**W Wodzisławiu Śląskim zmienił się fragment ruchliwego wylotu w kierunku Pszowa — krótkie, ale widoczne prace na skrzyżowaniu nadały mu bardziej uporządkowany i pieszym przyjazny charakter. Przebudowa objęła około stu dwudziestometrowy odcinek ul. Pszowskiej i przyniosła nowe chodniki, odwodnienie oraz nawierzchnię zaprojektowaną z myślą o redukcji hałasu. Mieszkańcy zauważą też elementy uspokojenia ruchu i wyposażone w doświetlenie przejścia dla pieszych. To inwestycja, którą Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach opisuje jako krok w stronę długotrwałej poprawy bezpieczeństwa i komfortu.
- Jak zmieniło się skrzyżowanie DW 933 z ul. Górniczą
- Nowe oblicze ruchu drogowego w Wodzisławiu Śląskim
Jak zmieniło się skrzyżowanie DW 933 z ul. Górniczą
Przebudowa objęła około 120‑metrowy fragment drogi wojewódzkiej DW 933 (ul. Pszowska) w rejonie dzielnicy Jedłownik, tam gdzie wyjazd prowadzi w stronę Pszowa. Wykonawcy ujednolicili szerokość jezdni i skorygowali geometrię skrzyżowania, jednocześnie wzmacniając słabe podłoże gruntowe. Na obu ulicach powstały nowe chodniki, przebudowano zjazdy i wykonano pełne odwodnienie pasa drogowego, co ma zmniejszyć problemy z kałużami i podtopieniami po intensywnych opadach.
W ciągu głównym DW 933 wszystkie przejścia dla pieszych zostały wyposażone w dedykowane doświetlenie. Na nawierzchni położono asfalty wysokomodyfikowane przystosowane do obciążeń do 11,5 t na oś oraz zastosowano nawierzchnię o obniżonej emisji hałasu. Dodatkowo na jezdni pojawiły się elementy uspokojenia ruchu, a sama konstrukcja drogi odpowiada parametrom drogi wojewódzkiej klasy G, kategorii ruchu KR5, z nośnością 115 kN/oś i pasami o szerokości 2 × 3,50 m. Infrastruktura techniczna obejmuje kanalizację deszczową, oświetlenie uliczne, kanał technologiczny oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu; usunięto też kolizje z istniejącymi sieciami uzbrojenia terenu.
Nowe oblicze ruchu drogowego w Wodzisławiu Śląskim
Dokumentację projektową przygotowała firma DMK Inżynieria Sp. z o.o. w 2020 roku. Roboty budowlane zrealizowała spółka Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. na podstawie umowy zawartej 16 lipca 2024 r., o wartości 11 799 192,17 zł. Nadzór inwestorski prowadziła firma AKBUD Sp. z o.o., a prace trwały od lipca 2024 r. do września 2025 r.. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach podkreśla, że zastosowane rozwiązania projektowe mają przewidywaną trwałość do 50 lat.
Podczas odbioru inwestycji 17 wicemarszałek Województwa Śląskiego Grzegorz Boski zapoznał się ze szczegółami przebudowy.
Mieszkańcy najpewniej odczują realne korzyści: ciszej dzięki nawierzchni o niskiej emisji hałasu, bezpieczniej przy doświetlonych przejściach i wygodniej przez nowe chodniki. Dodatkowo możliwość instalacji sygnalizacji świetlnej w przyszłości daje przestrzeń do reagowania na zmiany natężenia ruchu - jeśli lokalne pomiary pokażą taką potrzebę. Dzięki wzmocnionemu podłożu i zmodernizowanemu odwodnieniu droga powinna wymagać mniej pilnych napraw przez kolejne dekady.
na podstawie: ZDW Katowice.
Autor: krystian

