Nowy odcinek S1 od Oświęcimia do Brzeszcz otwarty dla kierowców w sierpniu

W sierpniu kierowcy zyskają nowy, 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 między Oświęcimiem a Brzeszczami. To ważny krok w rozwoju infrastruktury Śląska, który ułatwi podróże i poprawi komfort jazdy na południu Polski. Wojewoda Śląski Marek Wójcik osobiście odwiedził plac budowy, by przyjrzeć się postępom inwestycji.
- Oświęcim i Brzeszcze z nową trasą S1 – sprawdź, co zmieni się na drodze
- Obwodnica Oświęcimia i nowoczesne rozwiązania ekologiczne już dostępne dla kierowców
Oświęcim i Brzeszcze z nową trasą S1 – sprawdź, co zmieni się na drodze
Już w drugiej połowie sierpnia kierowcy będą mogli korzystać z odcinka drogi ekspresowej S1 o długości 10 kilometrów, który połączy węzeł Oświęcim z węzłem Brzeszcze. Do tego dojdzie także 600-metrowy fragment drogi krajowej nr 44. Ta inwestycja to część większego projektu budowy trasy S1 na odcinku od Mysłowic do Bielska-Białej.
Droga ekspresowa S1 pełni ważną rolę, łącząc autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą słowacką w Zwardoniu. Dzięki temu stanowi kluczowy korytarz transportowy dla całego województwa śląskiego oraz południowej części kraju.
Obwodnica Oświęcimia i nowoczesne rozwiązania ekologiczne już dostępne dla kierowców
Wraz z otwarciem fragmentu S1 zostanie udostępniony także kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Nowa trasa o długości 4,1 km połączy węzeł Oświęcim z rondem na ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Realizację prowadzi krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na blisko 16-kilometrowym fragmencie drogi S1 między Oświęcimiem a Dankowicami powstały trzy nowe węzły drogowe: Oświęcim, Wola oraz Brzeszcze. Inwestycja obejmuje budowę aż 18 obiektów inżynierskich – m.in. pięciu mostów, siedmiu wiaduktów drogowych, dwóch wiaduktów kolejowych oraz estakady. Dodatkowo powstały dwa zespolone przejścia dolne dla dużych i średnich zwierząt oraz kładka dla pieszych.
Projektanci zadbali również o środowisko naturalne – wybudowano siedem przejść dla płazów oraz sześć przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt. Powstało też aż 17 zbiorników retencyjnych i 21 zbiorników rozrodczych dla płazów, w tym pięć zastępczych.
Dzięki szerokiemu, 12-metrowemu pasowi rozdzielającemu jezdnie możliwa będzie przyszła rozbudowa drogi o trzeci pas ruchu w obu kierunkach. To rozwiązanie przygotowuje S1 na rosnące natężenie ruchu i zwiększa jej funkcjonalność na lata.
„Budowa drogi ekspresowej S1 jest współfinansowana z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Kwota inwestycji przekracza 1 mld zł.”
Wojewoda Śląski Marek Wójcik podczas wizyty podkreślił znaczenie tej inwestycji dla regionu i zapewnił o dalszym wsparciu władz wojewódzkich dla rozwoju sieci drogowej.
Na podst. Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Autor: krystian