Ten rodzaj transportu wywołuje duże zainteresowanie medialne, gdy dotyczy największych i najcięższych ładunków. Oznacza on wówczas nie tylko duży wysiłek ze strony logistyków, ale i utrudnienia w ruchu dla osób postronnych. Przewozy gabarytowe zazwyczaj są jednak o wiele mniej niecodzienne i odbywają się częściej niż może się to wydawać. Czy dotyczy to również Katowic? I czym tak właściwie czyni z transportu ponadgabarytowego tak interesującą dziedzinę?
Transport ponadgabarytowy - co to jest i kto go może wykonać?
Transport ponadnormatywny, bo również w ten sposób jest określany transport gabarytowy, polega na przewozie ładunków przekraczających standardowe wymiary lub masę i naciski na osie w przewozach drogowych. Normy te są wskazane w przepisach. Wystarczy, aby tylko jedna wartość była większa niż dopuszczalna, aby konieczna była organizacja przewozu ponadgabarytowego. Realizacja tego rodzaju transportu wymaga specjalistycznego sprzętu, odpowiedniej wiedzy technicznej, znajomości przepisów prawa oraz umiejętności planowania logistycznego.
Usługi transportu nienormatywnego są wykonywane przez wyspecjalizowanych przewoźników. Transport ponadgabarytowy w Katowicach można na przykład zrealizować z firmą Jupiter, która dysponuje odpowiednimi do tego celu uprawnieniami, zapleczem technicznym i doświadczonym personelem. Przewozy gabarytowe to skomplikowane i wymagające operacje logistyczne, którymi powinni zajmować się wyłącznie profesjonaliści. Czasami do ich realizacji konieczna jest organizacja pilotażu oraz współpraca z policją. Przygotowanie i zaplanowanie transportu może zaś wiązać się z przeprowadzeniem przejazdu testowego, w czasie którego logistycy oceniają warunki techniczne trasy oraz wszelkie kwestie związane z infrastrukturą drogową.
Jakie ładunki mają ponadnormatywny charakter?
O gabarytach możemy mówić, gdy ładunek wraz z pojazdem przekracza długość 16,5 m dla naczepy oraz 18,75 m dla zespołu pojazdów, wysokość 4 m oraz szerokość 2,55 m. Kwestia wagi zależy w dużym stopniu od liczby osi w pojeździe i nacisku na nie, a także masy całkowitej pojazdu z autem. W praktyce jednak każdy ładunek powyżej 24 ton można uznać za gabarytowy, bo wykracza on poza dopuszczalne normy ładowności w standardowych samochodach ciężarowych. Co istotne, ładunek gabarytowy musi być niepodzielny. Istnieje wiele obiektów, które spełniają te warunki. Wskazać tu można chociażby prefabrykaty i elementy konstrukcyjne, generatory, transformatory, piece, turbiny wiatrowe, łodzie i jachty, czy domki holenderskie. To także maszyny budowlane (koparki, ładowarki, dźwigi), maszyny rolnicze (kombajny, traktory), urządzenia i maszyny przemysłowe (roboty, prasy, frezarki), elementy infrastrukturalne (belki stalowe, konstrukcje betonowe, przęsła i filary mostów). Każdy z tych ładunków wymaga indywidualnego podejścia do planowania transportu, uwzględniającego jego wymiary, wagę oraz specyfikę przewidywanej trasy przejazdu.
Jakie są wyzwania w transporcie ponadgabarytowym?
Transport ponadgabarytowy jest zadaniem skomplikowanym i wymagającym. Branża musi mierzyć się z wyzwaniami formalnymi, proceduralnymi i prawnymi. Przewoźnicy muszą spełnić liczne wymogi. Transport ładunków ponadnormatywnych wymaga chociażby uzyskania odpowiednich zezwoleń. Konieczne jest dokładne przygotowanie dokumentacji, w tym planów trasy i harmonogramów.
Duże znaczenie mają także wyzwania logistyczne. Planowanie trasy to jeden z kluczowych elementów organizacji przewozu gabarytów. Trzeba uwzględnić nie tylko wymiary i wagę ładunku, ale także ograniczenia infrastrukturalne, takie jak niskie wiadukty czy wąskie drogi. Do tego dochodzi koordynacja pracy personelu i zapewnienie odpowiedniego sprzętu. Niektóre zlecenia mogą się nawet wiązać z koniecznością przygotowania środków transportu dedykowanych pod konkretny ładunek albo opracowania metod załadunku, przewozu lub rozładunku przewożonego obiektu.
Ponadto, należy brać pod uwagę wyzwania organizacyjne, chociażby w przypadku potrzeby przeprowadzenia pilotażu przez pojazdy specjalistyczne lub asysty policji. W transporcie ponadnormatywnym nie ma miejsca na spontaniczne działania. Jednocześnie przewozy tego rodzaju mogą wymagać szybkiego reagowania, gdy pojawi się czynnik losowy lub problem, którego nie udało się przewidzieć na etapie planowania przejazdu. Doświadczony przewoźnik powinien być w stanie poradzić sobie w każdej sytuacji.
Komu jest potrzebny transport ponadgabarytowy w Katowicach?
Rzecz jasna w mieście takim jak Katowice, transport ponadgabarytowy również jest potrzebny. Choć charakter Śląska się zmienia, wciąż region ma przede wszystkim charakter przemysłowy i górniczy. Dlatego też nie powinno dziwić zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi, szczególnie w zakresie transportu maszyn. Również branża budowlana nierzadko potrzebuje usług przewozu gabarytów, np. w kontekście urządzeń budowlanych takich jak kafary czy dźwigi. Co istotne, z usług transportu nienormatywnego mogą korzystać nie tylko przedsiębiorcy i duże koncerny, ale i klienci indywidualni. Przykładem mogą być rolnicy, posiadacze łodzi czy właściciele domków holenderskich. Niezależnie jednak od charakteru ładunku, każdy z tych podmiotów może liczyć na pomoc profesjonalnych firm transportowych.