Czy sklep internetowy powinien mieć bloga?

Blog dla sklepu internetowego pełni dzisiaj kluczową funkcję, pomagając mu budować wizerunek i jednocześnie istotnie wspiera SEO. Dlatego prowadzenie bloga przez sklepy internetowe stało się dzisiaj standardem. Dowiedz się, dlaczego warto prowadzić bloga dla e-commerce i jakie przyniesie to korzyści Twojemu biznesowi?

Czym jest blog?

Teoretycznie blog zawiera przeważnie treści, które są aktualne tylko przez krótki okres. W praktyce obecnie trafiać może na niego różnego typu content. Blog często jest tylko elementem danej strony WWW, np. sklepu, albo jedynym sposobem prezentacji oferty. Widać duże różnice między blogami, które prowadzone są w ramach sklepu i takimi, które są w pewnym sensie dziennikiem danego autora. Te, które stanowią element e-commerców, przeważnie zawierają treści aktualne nawet latami.

Zazwyczaj związane są one z produktami czy oferowanymi usługami. Pojawią się w nich m.in. wpisy dotyczące zastosowania produktów, ich naprawy czy też poradniki typu: jak wybrać daną rzecz? W przypadku blogów, które prowadzą osoby indywidualne, są to przeważnie informacje na temat hobby. To strony związane z gotowaniem, finansami, podróżami i wieloma innymi dziedzinami.

Jakie treści zamieszczać na blogu?

Jeśli chodzi o typ treści, które powinny trafiać na blog sklepu internetowego, to postaw na następujące:

  • Materiały z życia firmy – opisujące ważne wydarzenia, integracje, pokazujące, jak wygląda codzienność pracowników i działania przedsiębiorstwa.
  • Poradniki produktowe – czyli dotyczące kwestii, które powinny mieć znaczenie przy wyborze artykułów dostępnych w danym sklepie.
  • Zastosowanie produktów – czyli instrukcja jak wykorzystać poszczególne artykuły ze sklepu. To rewelacyjny sposób na zwiększenie zainteresowania ofertą. Internauta może się dzięki temu dowiedzieć o nieoczywistych zastosowaniach danego rozwiązania.
  • Wsparcie w razie problemów – czyli poradniki, które rozwieją wątpliwości związane z działaniem np. urządzeń Jak radzić sobie z usterkami? Jak wykorzystać poszczególne funkcje?
  • Informacje o promocjach – jeżeli wkrótce dostępna będzie atrakcyjna oferta, warto napisać o niej na blogu.

Zastanawiasz się, jak prowadzić blog? Przede wszystkim nastaw się na jakość treści. Pisz językiem zrozumiałym dla odbiorcy, ale przede wszystkim stawiaj na merytorykę. Jeśli masz wątpliwości, jak działać, to zerknij blog SEO. Są na nim podejmowane tematy związane z usługi, które realizują twórcy.

Skąd czerpać pomysły na wpisy?

Content, który pojawi się na stronie, nie może być przypadkowy. Warto przemyśleć treści, które dodasz. Jeśli dany materiał nie zainteresuje odbiorców, nie jest wyszukiwany w Google, nie ma potencjału na udostępnienia w serwisach społecznościowych, to nie podejmuj go. Jak wytypować tematy, które warto podjąć? Skorzystaj z następujących narzędzi:

  • Google Trends – możesz się dzięki niemu dowiedzieć, jakie zagadnienia są aktualnie na czasie, czy wzrosło zainteresowanie danym zapytaniem w wyszukiwarce Google. Jeśli przygotujesz pożądany content, to zwiększysz szanse na zainteresowanie nim.
  • Answer The Public – wystarczy, że wyszukasz w tym narzędziu dane słowo kluczowe, a automatycznie wygeneruje ono dla Ciebie propozycje tematów, które cieszą się popularnością.
  • Semstorm – znajdziesz tam funkcję Słowa kluczowe. Tak samo jak w powyższym przypadku wystarczy wyszukać daną frazę, aby uzyskać propozycje tematów.
  • Senuto – w tym narzędziu również znajdziesz opcję wyboru słów kluczowych. Od razu zobaczysz, jaka jest średnia miesięczna liczba zapytań o daną frazę. Warto opracować materiały, opierając się na często wyszukiwanych zapytaniach, ale nie bardzo ogólnych.

Korzyści z posiadania bloga we własnym sklepie internetowym

Jak założyć blog? Najlepiej mieć własną domenę i korzystać z płatnej usługi hostingowej. Żeby zainstalować stronę opartą np. na systemie WordPress, nie jest potrzebna wiedza programistyczna – wystarczy skorzystać z instalatora aplikacji. Blog może być katalogiem w domenie Twojego sklepu, subdomeną bądź być znajdować się na innej domenie.

Co zyskasz na prowadzeniu bloga? Możesz zauważyć:

  • Ruch z Google na frazy typu long tail – treść, która jest dobrze zoptymalizowana pod słowa kluczowe i wartościowa, dodana w ramach domeny, która ma dobry wizerunek w Google, może przynieść wiele odwiedzin. Frazy tyego typu składają się z co najmniej trzech słów.
  • Zwiększenie liczby klientów – internauta może dotrzeć na stronę np. po wyszukaniu poradnika zakupowego i na tej podstawie może wybrać jeden z Twoich produktów.
  • Zbudowanie wizerunku eksperta – jeśli internauta przeczyta wartościowy materiał na Twoim blogu, to może uznać Cię za fachowca i kolejnym razem rozpocząć poszukiwania interesujących go treści od tego serwisu.
  • Lepszą widoczność w Google – wpisy na blogu wykorzystaj do wewnętrznego linkowania kategorii produktów i stron produktowych. To ważne dla pozycji zajmowanej przez linkowane podstrony w Google.
  • Odwiedziny z serwisów społecznościowych – wpisy blogowe warto udostępniać na profilach sklepu w social mediach. Jeśli materiał jest wartościowy, to może być lajkowany, udostępniany, komentowany i przełożyć się na wiele odwiedzin i klientów.

Zdecydowanie warto prowadzić blog sklepu internetowego. Przemyśl tematykę, nastaw się na jakość treści, a na pewno odniesiesz korzyści.