Katowiccy policjanci wyjaśniają okoliczności zdarzenia, do którego doszło na ul. Św. Jana. 77-latek poruszający się na hulajnodze zderzył się z tramwajem, w wyniku czego został poważnie ranny. Czynności w sprawie trwają.

zdjęcie kolorowe: policjanci katowickiej drogówki na miejscu zderzenia hulajnogi z tramwajem

Do zdarzenia doszło wczoraj, około godz. 13.30, na ul. Św. Jana w Katowicach. Ze wstępnych ustaleń wynika, że 77-letni mężczyzna jadąc na elektrycznej hulajnodze zderzył się z tramwajem. Na miejsce została skierowana katowicka policja, a także załoga karetki pogotowia. Senior w stanie ciężkim został przewieziony do szpitala. 55-letniego motorniczego przebadano na zawartość alkoholu w organizmie, był trzeźwy. Czynności w sprawie trwają, a policjanci wyjaśniają okoliczności zdarzenia i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności oraz przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.

Przypominamy, że w obecnym stanie prawnym elektryczne hulajnogi nie spełniają przesłanek żadnej kodeksowej kategorii pojazdu pomimo tego, że potrafią rozpędzić się do prędkości ponad 30 km/h. Ich użytkownicy są traktowani jako piesi, dlatego powinni poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli pobocza nie ma lub czasowo nie można z niego korzystać, jadący na elektrycznej hulajnodze może poruszać się jezdnią, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania pojazdowi. 

Pamiętajmy! W razie poruszania się poboczem lub drogą obowiązkowo należy trzymać się lewej strony tak, by widzieć nadjeżdżające samochody. Osoby na elektrycznej hulajnodze mają obowiązek jazdy "jeden za drugim". Tylko na drogach o małym ruchu i w warunkach dobrej widoczności dwie osoby mogą jechać obok siebie.

Co z przekraczaniem jezdni?
Aby dostać się na drugą stronę jezdni, ze względów bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych powinno się zejść z elektrycznej hulajnogi i ją przeprowadzić.

Co z drogą dla rowerów?
Tak jak zwykły pieszy, osoba jadąca na elektrycznej hulajnodze z drogi dla rowerów może korzystać tylko w razie braku chodnika lub pobocza czy niemożności skorzystania z nich. Wtedy jest obowiązana ustąpić miejsca rowerzystom.

Co po zmierzchu?
Jadący na elektrycznej hulajnodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym musi używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.

Co ze strefą zamieszkania?
Obostrzeń i uregulowań dotyczących ruchu dla użytkowników hulajnóg nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie, czyli azylu dla pieszych, jadący na elektrycznej hulajnodze korzysta z całej szerokości drogi i ma zawsze (jako pieszy) pierwszeństwo przed pojazdem.


Trwają prace legislacyjne, które w niedługim czasie obejmą użytkowników hulajnóg elektrycznych nowymi rozwiązaniami prawnymi

  • zdjęcie kolorowe: policjanci katowickiej drogówki na miejscu zderzenia hulajnogi z tramwajem
  • zdjęcie kolorowe: policjanci katowickiej drogówki na miejscu zderzenia hulajnogi z tramwajem
  • zdjęcie kolorowe: policjanci katowickiej drogówki na miejscu zderzenia hulajnogi z tramwajem