KAS zablokowała niebezpieczne towary z e-commerce - co powinien wiedzieć kupujący

2 min czytania
KAS zablokowała niebezpieczne towary z e-commerce - co powinien wiedzieć kupujący

W Katowicach i trzech innych izbach administracji skarbowej funkcjonariusze sprawdzali przesyłki z platform sprzedażowych, żeby wyeliminować towary grożące zdrowiu i życiu. Kontrole objęły setki przesyłek wskazanych przez analizę ryzyka, a efektem było wycofanie części towarów z obrotu. Mieszkańcy powinni zwrócić uwagę na oznakowanie i instrukcje, zanim klikną „kup”.

  • Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadziła skoordynowane działania wobec e-commerce
  • Kontrole przeprowadzone w Katowicach i innych hubach odpraw
  • Jakie nieprawidłowości występowały i co robić przed zakupem

Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadziła skoordynowane działania wobec e-commerce

W odpowiedzi na wzrost importu drobnych przesyłek, który w 2024 r. osiągnął poziom 4,6 miliarda sztuk (około 12 milionom paczek dziennie), Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) prowadziła w 2025 r. kontrole przesyłek o wartości do 150 euro. Celem było sprawdzenie, czy towary zgłaszane do dopuszczenia do obrotu spełniają wymagania bezpieczeństwa i przepisy dotyczące własności intelektualnej oraz zakazów i ograniczeń.

Działania zostały przeprowadzone we współpracy z Komisją Europejską i francuską administracją celną, a na poziomie krajowym koordynował je Departament Ceł Ministerstwa Finansów razem z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędem Komunikacji Elektronicznej.

Kontrole przeprowadzone w Katowicach i innych hubach odpraw

Skoordynowane kontrole miały miejsce w czterech jednostkach terenowych - Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie, Lublinie, Katowicach i Rzeszowie. Do fizycznej kontroli wytypowano na podstawie analizy ryzyka 1114 przesyłek. Pod nadzorem inspektorów rynku i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz inspektorów Inspekcji Handlowej sprawdzano m.in. zabawki, drobną elektronikę i artykuły gospodarstwa domowego.

W wyniku opinii organów nadzoru rynku w 240 przesyłkach stwierdzono nieprawidłowości - łącznie około 21 % sprawdzonych towarów nie spełniało wymagań lub było niebezpiecznych. Dzięki tym działaniom z rynku usunięto produkty, które mogły zagrażać zdrowiu, życiu lub mieniu konsumentów.

Jakie nieprawidłowości występowały i co robić przed zakupem

Najczęściej wykrywane braki i uchybienia dotyczyły:

  • braku znaku CE,
  • braku wymaganych ostrzeżeń i informacji o bezpieczeństwie użytkowania,
  • braku instrukcji w języku urzędowym kraju przeznaczenia,
  • wad konstrukcyjnych mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia.

Dla mieszkańca oznacza to kilka praktycznych kroków przed zakupem:

  • sprawdzić, czy produkt ma widoczny znak CE i czy jest opis producenta/importera;
  • upewnić się, że instrukcja lub opis produktu jest dostępny po polsku;
  • wybierać sprzedawców z ugruntowaną reputacją i czytelnymi warunkami zwrotów;
  • płacić bezpiecznymi metodami, które pozwalają dochodzić roszczeń w razie problemu;
  • zwracać szczególną uwagę na produkty łatwopalne oraz sprzęt dla dzieci.

W razie podejrzeń co do niebezpiecznego towaru warto zgłosić to odpowiednim organom - do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub do służb celnych (KAS). Dzięki zgłoszeniom organy nadzoru rynku szybciej identyfikują i eliminują zagrożenia z obrotu.

na podstawie: Śląski Urząd Celno-Skarbowy w Katowicach.

Autor: krystian