Samorządy przejmują kontrolę nad GTL - co to oznacza dla lotniska w Pyrzowicach

W samym sercu regionu zapadła decyzja, która może zmienić przyszłość lotniska w Pyrzowicach. Katowice razem z województwem zwiększyły swoje udziały w spółce, która zarządza portem lotniczym, a rozmowy o inwestycjach i rozbudowie zyskały nowy impuls. Na płycie postojowej i w biurach planów pojawia się poczucie, że nadchodzi czas dużych przedsięwzięć.
- Transakcja podpisana i kto zyskał władzę nad spółką
- Co zmienia się dla Katowic i miejskiej strategii rozwoju
- Katowice Airport ma plany na lata 2024–2032 i szuka finansowania
- Ile kosztuje zmiana właściciela i jak ją tłumaczy Węglokoks
Transakcja podpisana i kto zyskał władzę nad spółką
Na terenie lotniska w Pyrzowicach 21 listopada podpisano umowę kończącą wielomiesięczne negocjacje ze spółką Węglokoks. Dotyczyła ona zakupu należących do koncernu akcji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Cena pakietu akcji ma wynieść około 395,5 mln zł. Po operacji udziały samorządów zmienią strukturę właścicielską: samorząd województwa wejdzie w posiadanie około 61,3% akcji, a Katowice będą miały około 21,1%. W trakcie porozumienia ustalono, że do Województwa Śląskiego trafi 62%, a do Katowic 38% środków związanych ze sprzedażą.
“To ważny dzień zarówno dla lotniska, jak i całego województwa. Jednocześnie zwieńczenie wielu miesięcy prac, jakich wymagał ten proces. Przypomnijmy, że w styczniu Sejmik wyraził zgodę na przejęcie akcji. Stało się to w bardzo ważnym momencie dla portu lotniczego Katowice Airport. Ubiegły, 2024 rok był najlepszym w całej historii lotniska. Obsłużono w sumie aż 6,39 miliona pasażerów. A każdy kolejny miesiąc bieżącego roku jest jeszcze lepszy od analogicznie miesięcy 2024 roku. Czyli notujemy rekord za rekordem. Zatem przejęcie Katowice Airport należy traktować jako inwestycję w przyszłość. I to nie tylko względem rosnącej z każdym tygodniem liczby pasażerów. Pyrzowice stały się bardzo ważnym graczem pod względem przewozów cargo. Realizują też gigantyczne projekty. W lutym 2024 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze zaprezentowało założenia najnowszego programu inwestycyjnego portu, którego realizacja zaplanowana jest do 2032 roku. Plan obejmuje rozbudowę wszystkich obecnie funkcjonujących stref lotniska tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Ponadto w ramach programu inwestycyjnego GTL rozwinie czwarty obszar działalności w postaci węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024–2032 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego. Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 roku. Aktualne prognozy wskazują, że już w 2026 roku z siatki połączeń portu powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona już w 2030 roku. Latanie z Katowice Airport stało się modne i wygodne. Nabycie akcji GTL przez województwo i samorząd Katowic na pewno wzmocni wszystkie procesy inwestycyjne i rozwojowe lotniska. Zyskają na tym wszyscy. To dobry czas dla Pyrzowic i regionu”
– Wojciech Saługa
Co zmienia się dla Katowic i miejskiej strategii rozwoju
Miasto Aktywnie zwiększa udział w spółce zarządzającej portem—Katowice uczestniczą w niej od 1992 roku, a ostatnie podwyższenie kapitału miało miejsce w 2013 roku (miasto objęło wtedy 8 923 akcji za kwotę blisko 2,8 mln zł). Rada Miasta wyraziła poparcie dla zakupu akcji na posiedzeniu 23 stycznia. Prezydent Marcin Krupa podkreśla, że większy pakiet akcji daje miastu realny wpływ na strategiczne decyzje i że rozwój transportu lotniczego uzupełnia ofertę turystyczną i biznesową Katowic. Według miejskich danych, turyści zagraniczni są ważnym segmentem odwiedzających, a w 2024 roku uczestnicy wydarzeń biznesowych zostawili w mieście ponad 284 mln zł.
“Miasto Katowice oraz Województwo Śląskie, powiększając udziały w Spółce, osiągną wspólnie ponad 80% udziału w kapitale i będą posiadać realny wpływ na decyzje strategiczne spółki dotyczące kierunków rozwoju portu lotniczego. To ważne, bo silny i dobrze rozwijający się port lotniczy, to kluczowy element nowoczesnego miasta realizującego funkcje metropolitalne, jakim są Katowice, zarówno w skali Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii, województwa śląskiego, jak i w ujęciu ponadregionalnym. Raport pt. „Turystyka czasu wolnego w Katowicach. Badanie rynkowe uczestników ruchu turystyki czasu wolnego” z 2023 roku pokazał, że co czwarty turysta, który przebywał w Katowicach dłużej niż dobę pochodził z zagranicy. Natomiast w 2024 roku uczestnicy wydarzeń biznesowych i spotkań konferencyjnych zostawili w Katowicach ponad 284 mln zł. Mamy coraz bogatszą ofertę dla turystów, a jej dopełnienie stanowi transport, dlatego musimy dbać o dobro portu lotniczego”
– Marcin Krupa
Katowice Airport ma plany na lata 2024–2032 i szuka finansowania
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przedstawiło program inwestycyjny obejmujący rozbudowę stref pasażerskiej, technicznej i cargo oraz utworzenie węzła przeładunkowego opartego o bocznicę kolejową. Cały pakiet inwestycji zaplanowano do 2032 roku, a najważniejszym projektem ma być budowa głównego terminalu pasażerskiego. W 2024 roku port obsłużył rekordowe 6,39 mln pasażerów, a prognozy mówią o około 7,5 mln podróżnych w 2026 roku i przekroczeniu 10 mln w 2030 roku — to liczby, które uzasadniają konieczność rozbudowy.
“Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i miasto Katowice nie tylko znacząco zwiększają swój udział w akcjonariacie GTL S.A., lecz także biorą na siebie większą odpowiedzialność za rozwój katowickiego lotniska. Od dwóch lat konsekwentnie realizujemy największy w historii portu program rozbudowy infrastruktury o wartości 1,8 mld zł, który ma potrwać do 2032 roku. W planach mamy jeszcze wiele inwestycji, z których najważniejszą jest budowa głównego terminalu pasażerskiego”
– Artur Tomasik
Ile kosztuje zmiana właściciela i jak ją tłumaczy Węglokoks
Według deklaracji sprzedającego, środki uzyskane ze sprzedaży akcji zostaną przeznaczone na inne projekty Grupy Węglokoks, zgodne ze strategią rozwoju i budowania wartości spółek grupy. Firma wskazuje też, że zmiana struktury właścicielskiej ma stworzyć nowe możliwości inwestycyjne dla GTL, ale jednocześnie podkreśla potrzebę wsparcia ze strony samorządów przy realizacji ambitnego programu rozwoju lotniska.
“Dla Węglokoksu to decyzja zgodna ze strategią biznesową – środki uzyskane ze sprzedaży akcji zostaną przeznaczone na finansowanie projektów inwestycyjnych w tych obszarach działalności, które w dłuższej perspektywie dają największy potencjał wzrostu i budowania wartości Grupy Kapitałowej. Jednocześnie zależy nam, by zmiana właścicielska otworzyła przed GTL nowe możliwości inwestycyjne. Ambitny plan rozwoju lotniska wymaga znaczących nakładów i wsparcia Urzędu Marszałkowskiego oraz Miasta Katowice w realizacji tego projektu”
– Tomasz Ślęzak
Na tle tych deklaracji stoi konkret: większy wpływ samorządów na decyzje strategiczne, zatwierdzone plany rozbudowy i prognozy ruchu, które stawiają Pyrzowice wśród największych regionalnych lotnisk w Polsce. Teraz przed władzami i zarządem spółki wyzwanie — przekuć plany i kolejne miliony pasażerów w realne inwestycje i sprawną codzienną obsługę.
na podstawie: Urząd Miasta Katowice.
Autor: krystian

