Katowicki Węzeł Kolejowy i sieć dróg - inwestycje za miliardy w regionie

Na placu budowy Katowickiego Węzła Kolejowego zebrały się władze, by pokazać, jak wielkie pieniądze trafiają w tory i nawierzchnie województwa śląskiego. W Katowicach rozmowy dotyczyły zarówno modernizacji linii kolejowych, jak i prac na autostradzie A1. Reporter obserwował krótki briefing na budowie i rozmawia o skali przedsięwzięć oraz źródłach finansowania.
- Katowice i budowa Katowickiego Węzła Kolejowego
- Programy, finansowanie i prace drogowe w województwie śląskim
Katowice i budowa Katowickiego Węzła Kolejowego
Briefing odbył się bezpośrednio na terenie budowy. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele rządu i administracji regionalnej: Dariusz Klimczak z Ministerstwa Infrastruktury, sekretarz stanu Henryk Kiepura oraz Marek Wójcik, Wojewoda Śląski. Minister podkreślił, że w regionie idą duże transfery środków na kolej.
“Tylko w województwie śląskim w inwestycje kolejowe zaangażowaliśmy już 15 mld zł”
— Dariusz Klimczak
Modernizacja węzła jest częścią prac na odcinkach magistrali E65. W zakres projektu wchodzą m.in. prace na fragmentach tras: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Cały projekt na tych odcinkach szacowany jest na około 7 mld zł, a finansowanie pochodzi m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
“Polska stawia na kolej! Katowicki Węzeł Kolejowy to dowód na to, że konsekwentnie rozwijamy nowoczesną infrastrukturę. Nasz rząd charakteryzują wielkie nakłady na inwestycje i duży rozmach tych projektów. I co ważne – stawiamy na polskie firmy”
— Dariusz Klimczak
Na placu widać, że prace idą wielotorowo: jednocześnie prowadzone są roboty torowe, przebudowy peronów i instalacje podsystemów, choć szczegółowy wykaz zadań podawany jest przez inwestora etapami. Urzędnicy wskazują, że poprawa przepustowości i komfortu podróży ma być odczuwalna przez pasażerów już po kolejnych etapach przebudowy.
Programy, finansowanie i prace drogowe w województwie śląskim
Ministerstwo przedstawiło też szerszy obraz inwestycji w regionie. Według przedstawionych danych, łączne zaangażowanie w projekty kolejowe w województwie to około 15 mld zł, które pochodzą ze środków krajowych i unijnych. W ramach Programu Przystankowego realizowanych jest 22 zadań o wartości ponad 98 mln zł.
Równolegle trwają prace drogowe o wartości około 5,2 mld zł, obejmujące łącznie 124,8 km nowych lub przebudowywanych odcinków. Minister odniósł się również do remontu odcinka autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami i wyraził nadzieję na szybkie widoczne efekty dla kierowców.
“Mam nadzieję, że kierowcy szybko będą widzieć efekty realizacji tej bardzo potrzebnej inwestycji”
— Dariusz Klimczak
Przyjęta narracja podkreśla informację o finansowaniu i zaangażowaniu polskich firm w realizację prac. Urzędnicy zapewniają, że koordynacja projektów kolejowych i drogowych ma zmniejszyć zatory transportowe oraz poprawić dostępność komunikacyjną całego regionu.
Zakończone i trwające etapy inwestycji będą raportowane przez instytucje zarządzające projektem, w tym przez Ministerstwo Infrastruktury oraz urząd wojewódzki reprezentowany przez Wojewodę Śląskiego. Dla mieszkańców i podróżnych najważniejsze będą konkretne zmiany na torach i drogach, które stopniowo mają stać się odczuwalne w ruchu codziennym.
na podstawie: Urząd Wojewódzki w Katowicach.
Autor: krystian