Policjantka dzieli się doświadczeniem w projekcie antydyskryminacyjnym Żywa Biblioteka
W ramach innowacyjnego projektu „Żywa Biblioteka”, katowicka policjantka miała niecodzienną okazję podzielić się swoimi doświadczeniami zawodowymi z młodzieżą. Wydarzenie, które odbyło się w Miejskim Domu Kultury „Bogucice”, miało na celu promowanie zrozumienia i akceptacji różnorodności w społeczeństwie.

O wydarzeniu „Żywa Biblioteka” i jego celach

„Żywa Biblioteka” to globalna inicjatywa, która stawia sobie za cel walkę z dyskryminacją i promowanie dialogu między różnymi grupami społecznymi. W ramach tego projektu zamiast tradycyjnych książek, uczestnicy mają możliwość „wypożyczania” ludzi, którzy dzielą się swoimi unikalnymi historiami i doświadczeniami. Takie podejście sprzyja otwartym rozmowom na temat problemów społecznych, które często są pomijane w codziennym życiu.

W tym roku, po raz piętnasty, wydarzenie zostało zorganizowane przez Janinę Piwowarczyk przy współpracy z Urzędem Miasta Katowice. Wzięła w nim udział głównie młodzież ze szkół średnich oraz ich nauczyciele, co podkreśla znaczenie edukacji w budowaniu społeczeństwa opartego na empatii i zrozumieniu.

Rola policjantki jako „żywej książki”

Jednym z uczestników wydarzenia była policjantka z katowickiego Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej, która w roli „żywej książki” opowiadała o swoim zawodzie. Młodzież miała możliwość zadawania jej pytań dotyczących codziennych wyzwań, które napotyka w pracy. Interesowały ich między innymi trudności związane z wykonywaniem zawodu, najniebezpieczniejsze sytuacje, z jakimi się spotkała, oraz cechy charakteru, które powinien posiadać policjant.

Rozmowy te miały na celu nie tylko przekazanie wiedzy merytorycznej, ale także otwarcie przestrzeni do dyskusji na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich, co jest istotnym zagadnieniem w kontekście pracy policji z młodzieżą. Takie interakcje pomagają w przełamywaniu stereotypów i budowaniu zaufania między młodymi ludźmi a służbami mundurowymi.

Znaczenie edukacji o prawach człowieka

Rada Europy w 2004 roku uznała „Żywą Bibliotekę” za oficjalną metodę edukacji o prawach człowieka, co podkreśla istotność tego typu inicjatyw w dzisiejszym społeczeństwie. Umożliwiają one uczestnikom zrozumienie różnorodności i problemów, z którymi borykają się inni ludzie. Policjantka, jako osoba reprezentująca instytucję, która często postrzegana jest przez pryzmat autorytetu, miała szansę zbliżyć się do młodzieży i pokazać, że za mundurem kryją się prawdziwe ludzkie historie.

Wydarzenie to jest przykładem tego, jak ważne są takie inicjatywy w kontekście budowania społeczności, w której każdy czuje się akceptowany i zrozumiany. Dzięki temu, młodzież nie tylko zdobywa wiedzę, ale także uczy się empatii i otwartości na innych, co jest kluczowe w dzisiejszym zróżnicowanym świecie.


Na podst. KMP w Katowicach