Jak pokazują statystyki, z roku na rok handel internetowy rośnie w siłę. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców rozpoczyna swoją przygodę na rynku e-commerce. Żeby założyć własny sklep internetowy, potrzebna jest platforma, która umożliwi zarządzanie e-sklepem. Dowiedz się, jak wybrać platformę e-commerce i na co zwrócić szczególną uwagę, aby osiągać sukcesy w biznesie online.
Dlaczego warto rozpocząć przygodę z e-commerce?
Ostatnie lata pokazują, że Polacy coraz chętniej robią zakupy w Internecie. Jeśli zajrzymy do raportu Gemius „E-commerce w Polsce”, dowiemy się, że już 77% użytkowników robi zakupy online.
Wśród głównych zalet e-zakupów wymienia się:
- wygodę,
- dostęp 24/7,
- niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych.
Popularność e-handlu to szansa dla Twojego biznesu na rozwój. Otwierając własny e-sklep internetowy, masz możliwość dotrzeć do olbrzymiej liczby klientów bez względu na ich położenie geograficzne.
Nowoczesny sklep internetowy to:
- powiększenie grona odbiorców,
- lepsza rozpoznawalność marki,
- dostępność bez ograniczeń,
- dokładna analiza zachowań klientów,
- wygodna komunikacja z klientami.
Działalność w sieci to nowy rozdział dla Twojego biznesu. Z dalszej części tego artykułu dowiesz się, jak go rozpocząć.
Jak założyć własny sklep internetowy?
Żeby założyć e-sklep, na start będziesz potrzebował strony internetowej przystosowanej do sprzedaży online, hostingu oraz domeny.
Sklep internetowy to po prostu strona internetowa przystosowana do sprzedaży. Żeby e-sklep mógł powstać, potrzebujesz platformy e-commerce, która jest stworzona po to, aby budować sklepy internetowe i nimi sprawnie zarządzać. Więcej na ten temat dowiesz się z dalszej części tekstu.
Hosting to wykupione miejsce na działającym bez przerwy serwerze. To tam będą znajdować się wszystkie pliki, z których składa się Twój sklep internetowy. Dobrze wybrany hosting gwarantuje Ci szybkie i bezawaryjne działanie. A to w dzisiejszym Internecie ma olbrzymi wpływ na pozycję Twojego e-sklepu w wynikach wyszukiwania Google.
Domena to wykupiony adres internetowy. Składa się z nazwy głównej i rozszerzenia. Nazwa główna to zazwyczaj nazwa Twojej firmy. Rozszerzenie zaś to w Polsce przede wszystkim „.pl”. Dobra domena powinna być krótka oraz łatwa do zapamiętania i zapisania.
Jak wybrać dobrą platformę e-commerce?
Już wiesz, że do powstania e-sklepu potrzebujesz platformy e-commerce. Teraz pewnie zastanawiasz się, jak taką platformę wybrać. Dużo zależy od Twoich oczekiwań, planów na przyszłości i budżetu, jaki zamierzasz przeznaczyć na rozwój firmy w sieci.
Obecnie dostępne są cztery rodzaje platform e-commerce:
- Platformy Open-Source (z otwartym kodem źródłowym),
- Platformy SaaS („chmurowe”),
- Platformy licencjonowane,
- Platformy dedykowane (autorskie).
Poniżej krótka charakterystyka każdego z tych rozwiązań.
Platformy Open-Source
Oprogramowanie Open-Source zalicza się do najbardziej popularnych na rynku. Jak wskazuje nazwa, ma otwarty kod źródłowy. Dzięki temu każdy użytkownik ma wpływ na rozwój platformy. W kontekście modyfikacji jest to wyjątkowo elastyczne rozwiązanie.
Sama platforma jest darmowa. Jednak właściciel sklepu internetowego płaci za hosting (miejsce na serwerze). W przypadku zarządzania e-sklepem przy użyciu platformy Open-Source potrzebna jest podstawowa wiedza informatyczna. Większość przedsiębiorców korzysta z dodatkowego wsparcia specjalistów e-commerce.
Dla kogo? Platformy Open-Source to rozwiązanie dla firm, które chcą stale rozwijać swoją działalność w sieci i korzystać z nowych modyfikacji.
Platformy SaaS
Rozwiązanie SaaS jest nazwane również „chmurowym”, bo wszystkie pliki, z których zbudowany jest e-sklep, umieszczone są na serwerze dostawcy („w chmurze”). Dzięki temu nie musisz płacić za hosting, ale jesteś bardziej uzależniony od dostawcy (nie jesteś właścicielem sklepu).
Platformy SaaS są mniej elastyczne od platform Open-Source. Mają mniej integracji i funkcji. Nie rozwija ich cała społeczność, bo nie mają otwartego kodu źródłowego. Żeby prowadzić e-sklep na tej platformie, trzeba mieć podstawową wiedzę na temat konfiguracji.
Dla kogo? Platformy SaaS to dobre rozwiązanie dla firm, które chcą szybko założyć sklep internetowy, ale nie oczekują od niego zbyt wiele.
Platformy licencjonowane
Platformy licencjonowane to platformy oparte na licencji, którą trzeba wykupić. Dlatego jest to jedno z droższych rozwiązań.
Sklep internetowy budowany na licencji może zmieścić pokaźną liczbę produktów. Jednak zanim powstanie, trzeba poczekać dłużej niż w przypadku wcześniej opisywanych opcji.
Dla kogo? Platformy licencjonowane to dobre rozwiązanie dla dużych firm, które mogą zainwestować większe pieniądze w sklep internetowy.
Platformy dedykowane
Decydując się na platformę dedykowaną (autorską), decydujesz się na sklep budowany od podstaw. Może on być budowany w oparciu o istniejący system zarządzania treścią – CMS lub tworzony specjalnie dla Ciebie na autorskim oprogramowaniu.
Do największej wady tego rozwiązania zalicza się przede wszystkim wysokie koszty oraz długi czas realizacji projektu.
Dla kogo? Jest to opcja dla wymagających i bogatych firm, które potrzebują nietypowych technologicznych rozwiązań.
Budowa e-sklepu. Czy warto skorzystać z pomocy fachowców?
Wybór platformy e-commerce nie należy do najłatwiejszych. Jeśli czujesz się niepewnie, na rynku dostępne są takie firmy jak WeNet – agencja marketingu internetowego, która pomaga przedsiębiorcom założyć sklep internetowy i prowadzić go z sukcesami.
Decydując się na pomoc specjalistów z WeNet.pl, zyskujesz:
- sklep internetowy zgodny z Twoimi potrzebami,
- odpowiednio dobrany hosting i domenę,
- wszelkie niezbędne integracje (kurier, płatności itd.),
- e-sklep, który jest Twoją własnością,
- narzędzia do komunikacji z klientami (np. Czater),
- aktualne zabezpieczenia (certyfikat SSL).
Dla kogo? Współpraca z profesjonalną agencją marketingową to rozwiązanie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą zająć się swoim biznesem, a kwestie związane z budową e-sklepu powierzyć profesjonalistom.
Jako właściciel firmy doskonale wiesz, jak istotny jest czas, żeby rozwijać swoją działalność. Dzięki wsparciu ekspertów od marketingu internetowego będziesz miał mniej obowiązków i pewność, że Twój sklep internetowy jest w dobrych rękach.
To rozwiązanie dla tych, którzy chcą rozwijać swoją działalność online i zdobywać kolejne biznesowe cele.