Regionalny Instytut Kultury w Katowicach oraz Śląskie Towarzystwo Filmowe zapraszają na promocję książki: „Filmowe przestrzenie Górnego Śląska” pod redakcją Andrzeja Gwoździa. Wydarzenie odbędzie się 29 marca o godzinie 18.30 w siedzibie RIK.
Książka „Filmowe przestrzenie Górnego Śląska” jest pokłosiem konferencji popularnonaukowej, która odbyła się w grudniu 2017 r., dedykowanej pamięci Jana F. Lewandowskiego, zmarłego w czerwcu 2015 r. polskiego historyka szeroko zajmującego się dziejami Górnego Śląska, filmoznawcy, dziennikarza i publicysty, nauczyciela akademickiego i animatora kultury.
Promocja będzie okazją do spotkania i rozmowy z autorami tekstów, zakończy je projekcja śląskiej komedii romantycznej, rozgrywającej się w Bytomiu-Łagiewnikach. Wstęp wolny.
Podczas spotkania publikacja będzie udostępniana nieodpłatnie zainteresowanym odbiorcom.
Górny Śląsk jest krainą wyjątkowo bogatą w filmowe wizerunki, zapewne bez równej sobie w Polsce. I to począwszy od pierwocin kina, skoro pierwszy taki wizerunek odnajdujemy już w roku 1916 w kinematografii niemieckiej w filmie Królowa giełdy (Die Börsenkönigin) Edmunda Edla, z Astą Nielsen a głównej rol).
Swego rodzaju fenomenem wizerunkowym regionu pozostają filmy nieprofesjonalnych twórców: Józefa Kłyka i Eugeniusza Klucznioka, zwłaszcza tego pierwszego, który rodzinnym Bojszowom i okolicom potrafił przydać rangi plenerów westernowych.
Ostatnie lata przyniosły z sobą prawdziwą modę na górnośląskie lokacje. Nie żyje już Jan F. Lewandowski – pasjonat i wielki znawca kina, który w wydanej w 2012 roku książce Kino śląskie omawiał aż 63 takie filmy. A przecież w kolejnych siedmiu latach powstało co najmniej kilkanaście utworów – i to nie tylko fabularnych – które twórczo wykorzystują śląskie plenery, wśród nich filmy tak różne jak Szczęście świata Michała Rosy (2016), dokument Gruba Marii Zmarz-Koczanowicz (2017) czy widowisko Teatru Telewizji Umarli ze Spoon River Jolanty Ptaszyńskiej (2006).
Ale jest też inne oblicze przestrzeni filmowych, związane chociażby z działaniami wspartymi instytucjonalną osnową w skali regionu (jak w wypadku Śląskiej Komisji Filmowej) czy miasta (Stowarzyszenia Kulturalnego „Filmowy Chorzów”), obejmujące animację filmu nieprofesjonalnego na Górnym Śląsku czy też zupełnie już prywatną kultywację tradycji konkretnego kina; spinające wreszcie w jedno kinofilskie pasje i organizacyjne talenty w trosce o jak najlepsze zawiadywanie regionalną kulturą filmową, jak w wypadku zmarłego przed trzema laty wybitnego śląskoznawcy, doktora Jana F. Lewandowskiego.
To właśnie Jemu – naszemu Koledze, Przyjacielowi, Wielkiemu Znawcy i Miłośnikowi kina na Górnym Śląsku, pomysłodawcy i współzałożycielowi Centrum Sztuki Filmowej w Katowicach oraz Filmoteki Śląskiej, a także patronowi serii, w której ukazuje się niniejsza książka – dedykowany został jej siódmy tom.
Książka gromadzi refleksje autorów oddanych pasji tropienia górnośląskich dziejów X muzy, którzy na jej użytek opracowali swoje wystąpienia z odbytej w grudniu 2017 roku konferencji popularnonaukowej pod takim samym tytułem, wśród których znaleźli się: Andrzej Gwóźdź, Jacek Rybarkiewicz, Urszula Biel, Magdalena Rychła, Anita Skwara, Ilona Copik, Karina Banaszkiewicz, Jolanta Trela-Ptaszyńska, Wojciech Madeja, Agata Tecl-Szubert, Maria Klimczyk, Wojciech Szwiec, Elżbieta Piotrowicz, Marek Kosma Cieśliński oraz Jakub Zajdel.